Att som företag eller varumärke ha ett konto på den sociala fotoappen Snapchat kan löna sig. Enligt siffror från mätföretaget Snaplytics (som riktar in sig på just Snapchat) så har mängden visningar av företagens “snaps” i appen ökat ordentligt på senare tid.
En del av ökningen kan såklart förklaras med att många företag väldigt nyligen öppnat dessa konton och därmed på ett naturligt sätt drar till sig följare.
Men av de över 517 företag och varumärken som ingått i Snaplytics rapport (som kan hittas här) så visar det sig att även de som varit på Snapchat en längre tid ser en ökning av följare – om än långsammare än i början av deras närvaro på appen.
Inte nog med att allt fler följer företagens Snapchatkonton så tittar man också på deras videoklipp (“Storys) från början till slut.
Det verkar alltså som om företagens närvaro på Snapchat inte påverkats negativt av Facebookägda Instagrams kopia av Snapchats Storys – en produkt som redan nu har lika många användare som hela Snapchat.
Däremot så har det inte gått lika bra för de många kända Influencers som varit aktiva på Snapchat, eller när det kommer till mängden visade Stories överlag. Mängden visade story-inlägg har sjunkit med 40 procent under hösten 2016, och kändisarnas visningar minskade till 20 procent, från tidigare 30 procent.
Förutom konkurrensen från de Facebookägda apparna (Messenger har numera också en Story-liknande funktion) så förklaras tappet med att användade nu själva får välja om de vill visa en story eller inte – något de inte gör lika ofta som när dessa inlägg visades automatiskt (en funktion som försvann i oktober förra året).
Företagen har dock inte påverkats mycket av att funktionen är borta (från en 20 procents ökning av visningar till en 11 procents ökning). En del av detta kan förklaras av att företagen är bättre på att synas inte bara på Snapchat, utan även genom länkar till deras konton från andra sidor. Snapchats QR-koder (Snapcodes) har också varit framgångsrika.
Läs mer: Snapchat vill göra om länkarna på nätet till QR-koder