Företaget som kan förutsäga den bästa tiden för att visa en annons

“Quantum Receptivity” – nej, det är inte namnet på en ny Bondrulle, utan en teknologi som hjälper marknadsförare att lista ut den bästa tidpunkten för att skicka ut annonser till sina kunder.

Företaget bakom teknologin, inMarket, använder sig av sin insamlade beacon-data som visar konsumenters individuella shoppingmönster; som hur ofta man går till affären, vid vilka tider man handlar och när det kan vara troligt att man gör det igen. Med hjälp av dessa data kan man således avgöra den bästa tiden för att skicka ut info med reklam till konsumenten. Och eftersom de bästa tillfällena för sådant är innan eller under tiden du handlar, inte när du är på väg ut, så är denna information ovärderlig inom effektiv marknadsföring.

Läs mer: Lättare att kartlägga kunder med hjälp av mobiltelefoner

Beaconföretaget inMarket säger sig redan ha samlat på sig ett tiotal miljoner olika konsumenters shoppingvanor, och menar att “Quantum Receptivity” ska kunna användas marknadsförare även för traditionella annonskampanjer.

Enligt inMarket själva så visade beta-testerna en åtta procent stor ökning av kundbesöken, och 14 procent mer i spenderade pengar.