Företaget som håller toppchefer vakna på nätterna

I en intervju med WPPs vd Martin Sorrell avslöjade han vilket företag som håller honom vaken om nätterna, och det är varken Google eller Facebook.
Det företag som Sorrell bedömer som den farligaste spelaren på annonsmarknaden idag är Amazon, den lustiga nätbutiken som verkar ha allt du kan tänkas behöva. Amazon har den senaste tiden lagt allt mer fokus på att sälja annonser, och den senaste kvartalsrapporten visar att Amazons vinst från annonsering har ökat med 60 % från föregående år.
Amazon är än så länge en mycket liten spelare på annonsmarknaden med mindre än två procent marknadsandelar, att jämföra med Google och Facebook som tillsammans har närmare 70 %. Men det är just deras stora utbud som gör dem till en mycket kraftfull konkurrent menar Sorrell. De har under många år varit den plats där individer över hela världen handlat alla typer av varor, samt streamat både musik och film.
Till skillnad från Google och Facebook har Amazon en unik insikt i kundens faktiska köpbeteenden. Där Google vet vad kunden söker efter, är det Amazon som vet vad de i slutändan väljer, något som de vet mer om än något annat företag i världen. Amazon har dessutom lagt ner massor av tid och pengar på att utveckla sina rekommendationer och algoritmer för att stimulera mer köp och på så sätt lära sig ännu mer om vad som driver köpbeteende.
Det är just den informationen som de nu låter andra företag dra nytta av genom att annonsera genom Amazon. Deras djupa insikt i konsumenterna gör att marknadsförare nu söker sig allt mer till Amazon, och de beräknas omsätta över en miljard dollar på annonsförsäljning under 2017, mer än vad nyligen börsintroducerade Snap beräknas omsätta.
Frågan är om vi inom bara några få år kommer se Facebook och Google bli utkonkurrerade av Amazon när det gäller annonsering? För om de är något som vi vet, så är det att kunskap om konsumenten är absolut makt i marknadsföringssammanhang.