Företaget Datawallet ska övertyga konsumenterna att lämna ifrån sig data

Här är idén som många bollat med hundratals gånger – hur kan man få konsumenter att lämna ifrån sig all sin data – och som företaget Datawallet tror sig ha svaret på.

För att få konsumenter att lämna ifrån sig all sin data så helt enkelt betalar du dem för varje uttag.

Enligt företagets modell kan de hämta data från källor som Facebook, Twitter, Eventbrite, Spotify, Airbnb, Uber, Amazon och många fler. Det enda du som konsument behöver göra är att låta dem göra det och sedan sälja din data via Datawallet till företag som behöver dina och andras uppgifter.

Enligt Datawallet kan man som konsument tjäna mellan 25 till 40 kronor per datauttag så om du säljer din data till flera företag samtidigt kan du tjäna en bra hacka.

“The interesting thing is that our platform will allow [buyers] to layer any one of these [data sources] on top of one another. This will create a very holistic overview for the buying companies since they will get insight into consumption behaviors and trends among a variety of different platforms. … The more data sources get layered in any given data sale, the higher the payoff for the user.” kommenterar grundaren om sin vision.

Datawallet har fått startkapital från några investorer så nu ska det bli åka av. För 1,5 miljoner ska de förverkliga sin dröm om att konsumenter ska kunna tjäna pengar på alla datauttag som företag redan gör idag utan att betala en krona.

För närvarande kan du anmäla dig till deras beta-test.