Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Företagen som använder ”smart data” i sin marknadsföring

I en mejldialog med ett svenskt företag framkommer det att man jobbar med ”smart data”. Alltså något som varken existerar eller är logiskt. Så vad kommer begreppet ifrån?

”Använd smart data för att hitta nya kunder, skapa långvariga relationer, öka försäljningen …,” står det på deras webbsida.

När jag följer upp deras tolkning av smart data får jag som svar att smart data är när  ”man kan förädla utvinna insikter fakta och svar ur datan så blir den smart”.

Och det här företaget är inte ensamma om att marknadsföra ”smart data”. På nätet fullkomligt kryllar det av företag som vill framstå som att de gör något mer, än vad data egentligen är.

Vad är då egentligen data?

Om vi gör en snabb googling efter ordet ”data” kan vi läsa på Wikipedia att det är ”en lång sekvens av bitar, vanligen organiserad i grupper (en. pattern) om åtta bitar (en byte). Det går vanligen inte att utläsa från bara bitsekvenserna vilken information som är lagrad …. Denna måste åter uttolkas i sin kontext, vanligen samma kontext som genererat dem.”

Därför är data inte ”smart”

Data måste alltså tolkas för att kunna användas på ett ”smart” sätt. Data kan exempelvis användas för att göra smarta analyser, ta smarta beslut eller vad man nu vill sätta ordet ”smart” framför. Men för att kunna göra det måste du först göra just något, då data i sig inte blir något förrän du gör något med den.

Det är som att säga att du bygger hus med smarta spikar, eller du lagar mat med smarta knivar, eller du rensar avlopp med smarta borstar. Men om man påstod det skulle nog alla skratta.

Det är marknadsförarna som pushar ”smart data”

I sökandet om att kunna erbjuda något bättre än konkurrenterna samlas tyckarna och självutnämnda experter för att spinna idéer. Konferensrummets whiteboard pryds av post-it-lappar i alla dess färger och segrande är ”smart data”. För visst låter det häftigt att kunna erbjuda något som ingen annan kan, därför att ingen kan ju faktiskt göra det.

Nisse på IT-avdelningen tänker ”vad fan har de hittat på nu för något”.

Här kan du själv googla fram alla smarta företag som erbjuder smart data. Är det inte så där härligt när man kan vara smart genom att bara addera fem bokstäver framför det man gör, utan att egentligen behöva göra något nytt.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.