I en undersökning som genomfördes av OC&C Strategy Consultants visade det sig att investeringar i att kunna analysera digitalt kommer att dubbla inom några år.
Okej, undersökningen genomfördes i England och USA, men trenden är tydlig – allt flera satsar på ‘digital analytics’. Från 78 miljarder dollar till över 150 miljarder.
Läs också: På besök hos Expressens analysavdelning – så här jobbar proffsen
Det visar sig också att de företag som presterar bättre på marknaden har en central analysfunktion. 70 procent jämfört med 26 procent bland de sämsta företagen.
“There is a clear relationship between spending more on analytics and outperforming your peers – the more you spend, the more superior your performance. Across industries, investment in analytics will increase in the near to medium future, stretching the gap between top and poor performers even wider But while investment is crucial, it’s also important to create the right conditions for analytics to be successful and realise its potential. These include laying the right foundations, grounded in senior leadership commitment; enabling success by giving analytics critical mass at the core of the business; and creating a culture that embraces analytics around people who understand its value,” säger James Walker från OC&C Strategy Consultants om resultatet.
Smart kille tycker vi på Dagensanalys.se.