Att göra reklam för sitt företag via konton på sociala medier är något av en nödvändighet för många företag numera. Men det gäller att hantera närvaron varsamt. En ny studie visar på att fler en varannan användare tycker att annonserna i sociala medier är störande, och många verkar dessutom tycka att man ofta är opersonlig och tråkig.
Enligt en undersökning från Sprout Social så uppgav nästan 58 procent av dem som använder sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram att det företag ofta annonserar för mycket på sociala medier.
Läs mer: Sociala medier en svår nöt för skandinaviska kommunikatörer
I studien så ställde man frågan om vad företag och varumärken oftast gör för fel på sociala medier. Förutom många som ansåg att företag som spottade ur sig för många inlägg var störande, så tyckte många även illa om “slang och jargong”. Man uppskattar inte heller de som försöker vara roliga och misslyckas.
Det är bra att ha en närvaro på sociala medier – men man ska nog inte försöka “för mycket”. Sociala medier kräver helt klart en viss form av fingertoppskänsla, för att inte riskera att man får bakslag istället för framgång på nätet.