Enligt ny forskning har många företag svårt att fördela ansvaret när det kommer till analys. Många är inkonsekventa eller helt enkelt dåliga på att analysera sin data för att nå bättre långsiktiga resultat.
Undersökningen, som heter State of Analytics and Decision Sciences och kommer från analysföretaget (såklart!) Mu Sigma, visar att många företagsledningar inte riktigt vet vem som ska svara för analysen av företagets data. Majoriteten (23 procent) vill att det ska vara IT-direktören (CIO), eller Finansdirektören (CFO, 17 procent). Bara fyra procent gav uppgiften till en dataforskare, men 9 procent hade en data-direktör eller en analysdirektör (13 procent).
Det visar sig också att mycket av analysarbetet går ut på att beskriva data – 39 procent av analysarbetet är helt enkelt rapporter kring vad som händer “just nu”, istället för framtidsanalys (som bara tillämpas i 21 procent av de undersökta företagen). Bara 26 procent av företagen närmar sig analysarbetet med målet av att det ska vara företaget till gagn rent ekonomiskt på längre sikt. De flesta (74 procent) bara “utgår från den data vi redan har tillgång till”.
Läs mer: Analytiker – en strategisk funktion eller en excelsekreterare
Varför är dessa siffror intressanta då? Jo, majoriteten av företagare som inser hur viktig analysdelen är för tillväxten växer (65 procent av de i undersökningen) men samtidigt verkar man alltså inte riktigt på det klara med vem som ska göra analysen. Inte nog med det så verkar man spendera mer tid på organisering och rapportering, istället för att “titta på varför och vad som är den kommande delen” av deras utveckling, som Tom Pohlmann från Mu Sigma kommenterar det.