Onlinetidningen Forbes försöker vinna över reklamblockerarna genom att lova dem färre annonser på sin webbplats. Tyvärr skjuter man helt utanför mål och lyckas skapa ett prima exempel på hur man inte ska göra. Svenska publicister gör inte som Forbes!
Forbes är en amerikans tidskrift som är mest känd för sin lista över rika personer. Varje år brukar Forbes sammanställa en lista över världens miljardärer som på egen hand skapat sin förmögenhet. Denna lista brukar varje år citeras i tidningar världen över.
När du går in på Forbes.com möts du av nedan skärmbild:
När du pausar din reklamblockerare möts du av en toppbanner och de mindre fyrkantiga annonserna till höger som följer din skärmbild när du scrollar upp eller ned på sidan. Varje avsnitt på sidan avslutas med en banner som lägger sig tvärs över sidan. Totalt är det sex annonser som visas på sidan varav ingen tar hänsyn till min geografiska placering, innehållet jag läser (kontext), eller hur jag kom till sidan.
Huvudannonsören på sidan är SurveyMonkey som gör reklam för en rapport om sjukhus i USA. När jag klickar på annonsen hamnar jag komiskt nog på en trasig landningssida – page not found.
Idén om att föra en dialog med besökaren är bra, men att lova något som inte infrias och leverera idiotiska annonser kommer att ge en negativ effekt. Nästa gång besökaren ska till Forbes lär hen inte pausa sin reklamblockerare.
Forbes får en chans att övertyga besökaren att upplevelsen med reklamblockeraren avstängd kommer att vara positiv. Att leverera idiotiska annonser över hela sidan är att skjuta långt utanför mål.