Förändringar i Gartner Magic Quadrant for Digital Commerce analyseras

Att det händer mycket inom Digital Commerce känns givet när vi tittar på senaste Magic Quadrant från Gartner.

Våra vänner på MKSE har tagit fram nedan analys över läget i den lukrativa och pengatäta sfären – Digital Commerce:

  • Adobes förvärv av Magento måste kännas bra då produkten är en “leader” med enbart bjässarna SAP (ex-hybris) och Oracle Commerce Platform framför sig i rankingen. Och på mer eller mindre exakt samma nivå som sin nya nemesis Salesforce Commerce Cloud. Magento har med sina före detta, även de nya ägarna och deras strategiska förändringar dessutom på ett år gått förbi både IBM och Digital River bland rapportens ledare.
  • SAP och, idag omdöpta hybris (blev aningen fantasilösa SAP Commerce Cloud), har för övrigt toppat modellen i snart ett halvt decennium.
  • Episerver Commerce förblir en “Challenger”. Varken mer eller mindre. Nu tillsammans med e-handelsbolaget (eller snarare “Quote-to-Cash Software” aktören) Apttus.
  • Sitecore, som toppar i nya Gartner Digital Experience Platforms mätningen, måste missat betala avgiften för Digital Commerce. För de är inte alls på samma nivå här med egna Sitecore Commerce erbjudandet. De ligger nästan i botten bland alla “Nische Players”.
  • Även SME-aktören Shopify med sina tusentals plugins ligger kvar som en lågt rankad “Nische Player”.
  • Commercetools är ny in. Även microservices-fokuserade Skava (grundade 2002 som en mobilappsföretag) och Payments Online-företaget 2Checkout är nya.
  • Krisdrabbade Intershop kanske drog in bidragen/sponsringen. De har i år försvunnit från listan. Samt CloudCraze är borta. Men det då de förvärvats av Salesforce förvärvade. Något som däremot inte hjälpte Salesforce att ta sig förbi SAP i år heller.
  • Inte så stora förändringar i övrigt jämfört med år 2017s graf. Alla förvärv har däremot lett till en hel del förändringar sett till två år tillbaka.

Läs mer här.