Avdelningen Varumärkesutveckling består av sju medarbetare och ingår i enheten Kommunikation. Vi består av varumärkesstrateg, researchmedarbetare, webbanalytiker, specialist kundkommunikation och controller. Tillsammans arbetar vi för att utveckla affären genom att stärka Folksams och våra dotterbolags varumärken. Vi tar fram kund- och marknadsinsikter som vi använder för att utveckla strategier, erbjudanden, kundkommunikation och ett effektivt nyttjande av befintliga resurser.
Just nu befinner vi oss i ett spännande förändringsarbete och för dig som vill vara med på denna resa erbjuder vi en utvecklande roll som webbanalytiker.
Vad du kan förvänta dig
Som webbanalytiker säkerställer du att koncernens webbanalys och sökordsmarknadsföring/optimering håller hög kvalitet, levereras i tid och ger bra resultat. Du bidrar med faktabaserade insikter genom analys av såväl våra egna sajter som extern data om användande och bruk av internet. Utifrån insikterna presenterar du förslag på förbättringar. Vidare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att:
- leverera i uppdrag som rör webbanalys för hela eller delar av Folksam med dotterbolag (såväl linjeuppdrag som projekt)
- analysera och ge förslag till optimering av Folksams (inklusive dotterbolags) internetnärvaro och digitala omvärld
- administrera analysverktyg och vara kravställare mot leverantörer av webbanalys och sökordsoptimering/köp av sökord
- beställa externa tjänster inom området (offertunderlag, bedömning av underlag, förhandling) enligt avtal och godkända budgetar
- ge råd för generella och kampanjrelaterade mål för webbplatsen och digital närvaro
- vara rådgivare och sakkunnig vid utveckling av den digitala kanalen och aktivt söka kunskap inom området.
Du är också ansvarig för att årligen ge en nulägesbild och ta fram rekommendationer till vidareutveckling av webbanalys för kommande år till respektive bolag.
Vem är du?
Vi söker dig som har minst tre års erfarenhet av webbanalys och sökordsoptimering. Du har erfarenhet av arbete på en koncerngemensam enhet i en affärsstödjande roll och har arbetat med webbanalys i en stor komplex organisation. I botten har du en relevant högskoleutbildning inom marknadsföring, kommunikation eller ekonomi.
Som person är du självgående och samarbetar bra med andra människor. Du har ett rådgivande förhållningssätt och lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vidare har du förmåga att analysera data men också att förmedla insikterna på ett pedagogiskt och tydligt sätt. Du arbetar bra med komplexa frågor och presenterar dem på ett tydligt sätt.
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta Linda Lindwall, chef Varumärkesutveckling, 08-772 67 54.