Välkommen till Dagens Analys!

Många vill blockera annonser i mobilen men vet inte hur

AdBlock Plus var nyfiken på varför människor i Europa och USA blockerar annonser när de surfar på datorn men inte när de använder mobilen. De bestämde sig därför, tillsammans med GlobalWebIndex, att ta reda på varför.
Det är idag fler personer som blockerar annonser i mobilen än på datorn, om man räknar in Asien. Asien står för 94 procent av annonsblockeringen i mobilen. I Europa och USA är det dock fortfarande relativt okänt. AdBlock Plus och GlobalWebIndex genomförde därför en studie bland 1000 användare för att undersöka varför.
Resultatet visade att många inte visste om att man kunde blockera annonser på mobilen, men när de blev tillfrågade blev det klart att de önskade ett verktyg som liknar den reklamblockerare som de har i datorn.
Här är några snabba fakta från undersökningen:
Blockering av annonser på mobilen är klart lägre än på datorer. Trots att över 80 procent av deltagarna i studien använder en mobil är det endast 15 procent blockerar annonser i mobilen.
Användare är inte medvetna om att de kan blockera annonser i mobilen. Endast 48 procent vet att de kan blockera annonser i mobilen. Bland de användare som inte blockerar annonser i mobilen vet 6 av 10 inte ens om möjligheten.
Konsumenter är fortfarande frustrerade över hur onlineannonseringen ser ut idag. 1 av 3 mobilanvändare anser att de ser för många annonser när de surfar. Nästan 50 procent av de som deltog i studien sa att de önskade blockera alla annonser i mobilen.
Ifall du vill ta del av hela rapporten, klicka här.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.