Flowbox lanserar plattform för användargenererat innehåll

Nystartade svenska företaget Flowbox ska hjälpa företag att utnyttja flödet av användargenererat innehåll i marknadsföringssyfte och för att öka försäljningen. Man har redan kunder som Odd Molly, Intel och Webbdagarna och siktar på att bli ledande inom sitt segment i Europa.

Flowbox är en molnplattform som med hjälp av bland annat hashtags samlar konsumenters innehåll från sociala medier som Instagram, Facebook, Twitter och YouTube. Innehållet skräddarsys och anpassas efter varje kund för att sedan återpubliceras i kundens egna kanaler, till exempel webbsidor, produktsidor, sociala medier eller på skärmar i butiker.

Flowbox2

– Som konsument är det mer inspirerande, och rättvisande, att se hur exempelvis en tröja ser ut i verkliga sammanhang istället för i en stylad studiobild, säger Marcus Carloni som tillsammans med Fredrik Lagergren har startat Flowbox. Användargenererade bilder gör att konsumenten spenderar mer tid i dina kanaler och med hjälp av köpknappar vid bilderna ökar konverteringen ytterligare.

Ett segment där Flowbox ser en särskilt stor efterfrågan av användargenererat innehåll, eller UGC (user generated content), är e-handelsföretag. Fördelarna är bland annat ett ständigt flöde av nytt innehåll, minskade kostnader för egna produktbilder och färre returer.

– En viktig del av lösningen är att den skapar mätbara resultat, säger Marcus Carloni. Våra kunder kan enkelt utvärdera sina kampanjer i realtid, exempelvis se vilken typ av bilder som leder till flest köp. Det gör att de snabbt kan anpassa flödet för att optimera engagemang och köp.

Flowbox erbjuder flera sorters lösningar, en av dem är Live Events som konferensen Webbdagarna nyligen använde.

– Det är viktigt för oss att lyfta sociala digitala aktiviteter kopplat till Webbdagarna. Tidigare har vi lyft en kanal åt gången men nu ville vi samla inlägg, hashtags, tweets och så vidare i ett och samma flöde, vilket är enkelt gjort med Flowbox. Dessutom är det ett lokalt företag vilket var viktigt för oss, säger John Sundström, marknadschef på Webbdagarna.

Sverige är initialt den viktigaste marknaden för Flowbox men man siktar på att snabbt bli ledande i Europa inom sin nisch. Genom grundarnas andra företag Smart Media, med kontor även i Schweiz och Belgien, täcker man hela tysktalande delen av Europa samt Benelux.