Flera hundra svenska företag på Facebook bröt mot lagen den senaste månaden

Lagar är till för att brytas. Så verkar flera svenska företag resonera då de gång på gång publicerar tävlingar på Facebook som bryter mot den svenska lotterilagen, skriver företaget Smampion i sin utredning och denna artikel.

Vi har alla sett de, tävlingarna som uppmanar oss att gilla och dela i utbyte mot chansen att vinna något åtrovärt. Dessa tävlingar är otroligt populära bland svenska företag. Så pass populära att över 500 svenska företag den senaste månaden har publicerat ett inlägg som innehåller en “gilla och dela tävling”. Detta enligt vår senaste undersökning*. Problemet med dessa tävlingar är att de olagliga.

Tävlingar där det är slumpen som avgör, dvs tävlingsanordnaren väljer slumpvis ut en vinnare, räknas som lotteri och i Sverige så krävs det ett speciellt tillstånd från Lotterinspektionen för att få anordna ett sådant. Facebooktävlingarna där användare uppmuntras att enbart dela eller gilla för att vara med i tävlingen är alltså olagliga om företaget inte har tillstånd och det företag som anordnar ett lotteri utan tillstånd kan enligt lotterilagens paragraf 54 dömas till böter eller fängelse i upp till sex månader eller upp till två år om brottet anses vara grovt, detta skriver bland annat Metro.

Organiserat fusk
Vilka är dessa företag som postar dessa tävlingar? Det är allt från mindre restauranger och hotell till sidor som ingår i stora företag som t.ex. Ica, Coop, Best Western osv. Ibland så kommer dessa “tävlingssidor” även från rena blufföretag som varken har några tydliga kontaktuppgifter eller några som helst avseenden att dela ut några pris.
Dessa sidor är ett så pass stort problem att sidor, så som Bluffakuten, har startats för att informera användare om bluffsidor som försöker lura åt sig användares uppgifter.

Vad är en godkänd och laglig tävling?
Problemet med dessa tävlingar är inte bara att de är olagliga. Långsiktigt kan de också orsaka problem för sidan. I början ser allting bra ut, användare delar ens inlägg och man får fler följare. Efter tag får man dock problem med användare som slutar följa sidan, som markerar sidans inlägg som spam och som ger negativ feedback till sidan. Detta i sig tar Facebook i åtanke när de avgör hur många som ska se sidans inlägg vilket innebär att en sida kan få en betydligt lägre räckvidd, även fast sidan har fått fler följare.

En bra, godkänd och laglig tävling är en tävling som lockar till sig fler relevanta följare, som följer Facebooks villkor och som kräver en motprestation från användare.

Så vad gör denna tävlingen bra?

  • Den tilltalar sidans följare då majoriteten av dessa har småbarn.
  • Priset är en produkt som användare redan kan köpa på företagets hemsida. Därmed finns chans till mer försäljning då följare som inte vinner kanske ändå köper produkten.
  • Tävlingen är en faktisk tävling då det krävs en nominering från tävlingsdeltagarna och därmed är tävlingen godkänd enligt svensk lag. För att delta i tävlingen behöver man alltså posta en kommentar, vilket ökar andelen interaktioner på inlägget vilket ökar inläggets räckvidd.
  • Tävlingen följer Facebooks villkor då man anger att tävlingen inte är associerad med Facebook.

Svårare är än så här det inte. Undvik att publicera rena lotterier, ha koll på svenska lotterilagen, känn till Facebooks villkor och tänk på att publicera tävlingar som skapar engagemang och som leder till affärer. På så sätt gynnas alla!

Artikeln är skriven av Smampion.