Fler väljer att skriva omdömen om produkter på nätet

Nästan hälften av alla internetanvändare har lämnat ett omdöme för en produkt eller tjänst den senaste månaden. Det visar nya siffror från GlobalWebIndex.

Andelen användare som lämnar ett omdöme eller recension på internet har stadigt ökat de senaste två åren, från 42 procent andra kvartalet 2017 till 48 procent idag. Rapporten indikerar också att det är fler som skriver ett omdöme än använder dem för att ta ett köpbeslut. Endast 36 procent av konsumenterna använder omdömen och recensioner för att göra produktresearch.

Vad är det då som gör att konsumenter väljer att förespråka ett varumärke? Enligt rapporten säger 48 procent av alla internetanvändare att högkvalitativa produkter motiverar dem att till att stödja ett varumärke. Andra faktorer som motiverar är belöningar (som rabatterade priser eller gratis gåvor) och bra kundtjänst.

Här kan du ladda ned den fullständiga rapporten. (Du måste uppge namn och e-postadress).