I samband med TV4-gruppens presentation för mediebyråer under gårdagen meddelandes det att Bonnier News ska bli en del av MMS-mätningarna, de för digital rörlig bild. Detta innebär att Expressen TV, DN:s och DI:s sändningar bör ingå i mätningarna.
I ett pressmeddelande som kommit ut under gårdagskvällen så bekräftas det i varje fall att Expressen TV kommer ingå i mätningarna, men inget nämndes om de övriga sändningarna.
Att detta kommer ut i samband med TV4-gruppens presentation beror bland annat på ett ökat samarbete mellan TV4 och Bonniers annonsnätverk, Woo, som nu ska hantera AVOD-affärerna.
Läs mer: MMS lanserar nytt mått för onlinevideo
“När MMS inför nya KPI:er som completion rate och inscreen-värde ser vi att det tillför marknaden något nytt, och med MMS-mätningen kan vi inom Woo komma med ett enhetligt erbjudande mot marknaden”, skriver Andreas Quensel, analyschef på Expressen i pressmeddelandet.
Quensel konstaterade också att “vi har sett att MMS har utvecklats i rätt riktning de senaste åren”, och att MMS valuta “tillför nu ökad transparens i branschen och ger klart mervärde till annonsköparna”.