Konsumenter har en ökad förståelse för hur värdefull deras personliga data är för annonsörer och sajtägare.
Konsumenter som ser en ökad förståelse för värdet av sin data har ökat från 40 procent till 52 procent senaste tre åren, enligt Direct Marketing Association (DMA) som frågat 1.000 personer.
Även andelen konsumenter som förväntar sig delge sin information när de köper en produkt eller tjänst har ökat från 65 procent till 73 procent. Över hälften accepterar att de byter sin information mot gratistjänster. Exempel på det är Facebook, Gmail och så vidare.
När konsumenterna bestämmer sig för att dela sin information handlar det om förtroendet till aktören. 39 procent rankar förtroende som det viktigaste, 10 procent rankar gratistjänster och 6 procent rabatterbjudanden som viktigast.
“Brands need to capitalise on these positive trends and take the lead by nurturing the growing pragmatism and helping create a culture of data exchange that will benefit all. Without trust, brands will not grow. They must look at the way they deal with consumers and their data, and take their privacy concerns seriously.” sa DMA om resultatet i undersökningen.