Fler borde integrera appar i sin e-handelsstrategi

E-handel via mobilen växer i otrolig fart. Trots detta är det många företag som inte följer utvecklingen och står fast vid enkla e-handelsformat, inte minst när det kommer till marknadsföring, anser RTB House.

I en så pass snabbutvecklad och konkurrenskraftig bransch som e-handeln är det avgörande att hålla sig uppdaterad med de senaste trenderna. I dag bör varumärken inom e-handel använda appar som en ny säljkanal och ett sätt att förbättra kundupplevelsen, säger Karolina Klijer, Business Development Manager Nordics på RTB House.

Konvertering och retargeting är den främsta fördelarna med e-handel via app anser RTB House som förklarar:

Konvertering

– Mobilappar ger högre engagemang än mobil- eller desktopanpassade hemsidor.
– Mobilshoppare går snabbare igenom kundresan och ser fler produkter.
– Möjligheten att knyta direkt kontakt med konsumenten i appen eller genom pushmeddelanden.
– Mobilappar gör det möjligt att personalisera kundresan med skräddarsydda erbjudanden och lojalitetsprogram.

Retargeting

– Möjligheten att använda in-appannonsering.
– Finns redan integrerade lösningar från många leverantörer och plattformar.
– Mobilappar ger samma värden som webbretargeting.
– Mobilappar kan leverera rätt information vid rätt tidpunkt.
– I mobilappar kan man enkelt anpassa budskapet.

För att anpassa sig till detta har många företag lanserat egna appar. Detta räcker dock inte framförallt när det kommer till e-handel där nya tekniker och sätt att nå konsumenterna på ständigt utvecklas. Om företag inte anpassar sin teknik och arbetar mer med att engagera användare kan det bli slutet för varumärket. Frågan som marknadsförare bör ställa sig är inte om varumärket ska satsa mobilt, utan snarare hur mobilens fulla potential kan användas, kommenterar RTB House.