Dagensanalys.se är i Köln och besöker den årliga mässan DMEXCO. Här finns fler än 800 utställare på en gigantisk hallyta som besöks av fler än 14.000 internationella besökare. Vill du få ut din tjänst eller produkt ska du vara här.
Relaterat: Bilder från DMEXCO i Köln
Här nedan följer bilder från mässan.
Jag (t v) sprang på grundaren av Videoplaza Sorosh Tavakoli (t h). Självklart blev det en selfie med honom framför deras monter. Jag lärde känna Sorosh för länge sedan då Videplaza var blott en idé.
Det är många bloggare här som jobbar non-stop med att fylla sina Facebook-sidor och WordPress-bloggar med innehåll.
I debatthallen debatteras det för fullt. Frågor som “content marketing”, “native advertising”, “performance marketing” och en mängd andra buzz-ord diskuteras.
Fick höra idag att det är superdyrt att ställa ut under mässan. Den billigaste montern kostar runt 700.000 kronor.
Ordet “Marketing Cloud” syntes på flera montrar. Här är det Oracle som skryter om just sitt moln.
Vad vore en mässa utan clowner. Den här killen ville ha 1 dollar efter att jag tagit fotot. Han förstod inte att det är Euro i Tyskland, så det blev noll för honom.
I denna mörka monter serverades Expresso och vanligt kaffe. Ingen Chai Latte till mig.
Microsoft fanns på plats och fyllde sin monter med affärsmän och affärskvinnor. Idag fick jag för första gången se en person jobba med Microsoft Surface Pro. Plattan är tyngre och större än min egna MacBook Air.
Amazon är superstor i Tyskland och deras monter likaså.
Yahoo! byggde upp sin monter med härlig optimism. De hade två receptioner med totalt fyra receptionister som tog emot bokningar för att sitta med deras representanter och diskutera affärer. Ett tag kändes det som att det fanns fler receptionister än besökare i montern.
Godis är ett måste under mässan.
Nielsen fanns på plats och pratade om sina produkter.
Bakom den långa tjejen i rött finns det ett artificiellt vattenfall som stavade ut ord som “retention”, “marketing”, “cloud” med hjälp av vattendroppar. Flera besökare stannade upp och filmade eller tog bild på denna häftiga skapelse.
TNS monter stod tom de gånger jag passerade.
I GfKs monter var det mycket energi och affärsdiskussioner på färgglada pallar.
Mässan huserar en egen TV-studio där bara de häftigaste får prata i Live-TV, som visas på webben.
Webtrekk pratar inför en skara som hittade till deras monter.