Fler annonsörer ska nu kunna skicka sponsrade meddelande i Messenger

Facebook ska snart öppna dörren för fler företag att kunna skicka sponsrade meddelanden i Messenger.
Det var förra november som Facebook lanserade sponsrade meddelanden i Messenger. Då sa en talesperson från Facebook i ett blogginlägg:
“Driving people to a Messenger conversation isn’t enough. We want to make sure businesses and brands building for the platform can manage the entire life cycle of their customers. This is where sponsored messages come in. Sponsored messages enable businesses that have threads opened with their customers to re-engage them in a very efficient way. Of course, people using Messenger shouldn’t worry about getting spammed, because the starting principles still remain: Businesses can’t send a sponsored message to threads that weren’t previously opened by their customers or prospects, and users have full control to block messages or people/businesses they no longer want to hear from”.
Efter ett år är det alltså dags för fler företag att kunna skicka reklam i Messenger. Men då bara till användare som de redan har på något sätt haft kontakt med.
Återigen vill Facebook, i ett blogginlägg, försäkra både användare och annonsörer att det bara är de som haft tidigare kontakt med annonsören som kan nås.
“As always, user experience is our top priority, so sponsored messages are only available to businesses that have previously communicated with customers in Messenger. A business must have enough open conversations to create a custom audience, and sponsored messages will not deliver within 24 hours of the person’s last interaction with the business in Messenger.”
Flygbolaget Quantas som var tidigt ute med sponsrade meddelanden i Messenger berättar att de fått en CTR som är 4,5 gånger högre än en vanlig länk på Facebook. En annan testannonsör säger att de fått hela 14 gånger högre ROI med sponsrade meddelanden. Kan vara att Facebook sitter på ännu en guldgruva.
Läs mer här.