Instant Articles, Facebooks plattform för tidningar att direkt kunna nå läsare, har kritiserats av flera publicister för att inte ge tillräckligt med utrymme för annonsering. Nu böjer man sig för kritiken.
Tanken med Instant Articles är att tidningsartiklar nu ska kunna läsas direkt i mobilen (för närvarande iPhones) istället för att lotsas vidare via länkar till webbsidan. Det har dock visat sig vara svårt att få tillräckliga intäkter via detta format, enligt flera förläggare. Men nu ska det bli ändring, lovar Facebook.
Mängden annonser i artiklarna kommer att öka – från vart 500e ord till var 350e. Vidare kommer man att kunna ha specifika annonskampanjer för just Facebook.
Man kommer även att kunna länka till artiklar på tidningens egen webbsida på slutet av artikeln, vilket också innebär länkarna till sponsrat innehåll – native content, numera en växande trend bland utgivare.
I en kommentar till Wall Street Journal säger Facebook sig ha tagit intryck av kritiken och förstår att tidningarna måste kunna matcha antalet annonser med sina respektive hemsidor. Samtidigt påpekar man att Instant Articles hittills visat goda resultat, med ett ökande antal delningar som enligt Facebook pekar på högt läsarengagemang.