Trenden – startad av Apple för en massa år sedan – fortsätter och nu kommer även Google att helt hoppa av Flashtåget. Den andra januari 2017 är sista spiken i kistan för internetskriptet.
Nyligen annonserade Google att tjänsterna Display Network och DoubleClick Digital Marketing inte längre kommer att stödja Flash. Orsaken är att annonser gjorda i Flash (namnet till trots) förlänger laddningstiderna, och att programmets svagheter lätt kan utnyttjas.
Med tanke på hur många annonser som går via Google är det förstås ett stort, och för många välkommet, steg mot att göra nätet lite snabbare och säkrare. Med Adobes eget steg mot samma riktning (de har just ersatt Flash Professional med Animate CC) så kan Flash konstateras snart vara helt död och begraven.
Istället för Flash kommer Google nu kräva annonser gjorda i HTML5. Sitter ni fortfarande med Flashannnonser så finns det lite tid kvar – från och med 30 juni 2016 kommer Flash att stängas av på AdWords och DoubleClick Digital Marketing. Detta följs av slutdatumet, den andra januari 2017 då både “vanliga” DoubleClick och Google Display Network slutar köra Flash.
Läs mer: Lystring alla utvecklare av Flash-annonser: Du måste lära dig Animate CC