Fjärdedel av alla digitala intäkter i USA kommer nu från mobilen

Intäkter från den mobila plattformen ökade med hela 76 procent till 12, 5 miljarder dollar under förra året. Det betyder att andelen intäkter från mobilen nu representerar hela 25 procent av den totala kakan. Trenden är tydlig och den är lika aktuell i Sverige.

Sammanställningen har tagits fram av Interactive Advertising Bureau (IAB) och PricewaterhouseCoopers som jämfört intäkter från företag som säljer digitala annonser.

Den totala kakan för digitala annonser ökade med 16 procent till ett nytt rekord om 49,5 miljarder dollar. Det är det femte året i rad som ökningen är tvåsiffrig.

“Marketers clearly recognise that consumers are leading mobile-first lives and are investing their ad dollars accordingly,” sa Randall Rothenberg som är president och CEO på IAB.

Trenden är tydlig och den är global. För alla annonsörer handlar det om att sadla om till viss del mot den mobila marknaden. Produkter som Apple Watch gör det hela ännu mer aktuellt då de driver på utvecklingen och innovationerna.  Vi har här på Dagensanalys.se skriver flera tips och guider om hur du bäst ska använda den mobila plattformen.

> Läs våra Tips & Guider här

Referensen till “kakan” beror nog på att jag smällde i mig en hel chokladkaka när jag skrev den här artikeln. *mums* /red.