Vi på Dagensanalys.se skriver mer än gärna om den senaste utvecklingen inom teknik, kommunikation och annonsering. Vi förutsätter att den underliggande infrastrukturen fungerar, så att våra läsare ska kunna pröva och ha nytta av nyheterna vi presenterar. Det tycker jag vi gör rätt i!
Tyvärr ser verkligheten inte alltid ut så. Min första artikel för dagen skulle ha legat ute här för en och en halv timme sedan. Jag satte mig vid min dator hemma vid köksbordet i god tid för att researcha och skriva den. Jag har gjort det många gånger, så jag vet att det går. Om uppkopplingen till internet fungerar…
Jag ska inte gå in på detaljer om hur felet yttrade sig eller alla försök jag gjorde till felsökning och problemlösning. Låt oss bara konstatera att det tog för lång tid för mig att fatta rätt beslut: åka till kontoret, där det finns en uppkoppling med en annan internetleverantör. Flera av er som läser det här hade helt säkert kunnat diagnosticera och lösa felet mycket bättre än jag, men min poäng är att det inte ska behövas. I vårt avancerade och uppkopplade land har vi rätt att förvänta oss att en internetförbindelse vi betalar för, ska fungera klockrent 99,9999% av tiden.
Bortskämd i-lands-inställning? Jag har svårt att se det så. En vanlig internetförbindelse i en tätort är inte rocket science längre, särskilt inte i jämförelse med de senaste exemplen på teknisk utveckling som du kan läsa om i de här spalterna. Innan internet och mobiltelefoner hade vi fast telefoni i nästan ett sekel och analog TV i nästan ett halvt och på den tiden behövde vi aldrig fundera på om apparaten skulle fungera när vi satte på den.
Det som hände mig i morse hade givetvis inte föranlett en artikel om det hade varit en engångsföreteelse. Det här händer allt för ofta. Medan jag felsökte, kom min fru in och berättade om hur många gånger hennes nya mobiltelefon helt plötsligt slutar fungera utan synbar anledning. Vi har flera gånger behövt byta ut mindre än tre år gammal utrustning för internetanslutning eftersom den slutat fungera.
Så en vädjan, nej en uppmaning, till alla företag som arbetar med den grundläggande infrastrukturen för internet och mobilnät: se till att det funkar. Alltid. Utan undantag. Utan att jag behöver lära mig hur jag felsöker och fixar. Ge mig ett internet som är som en bakelittelefon och en tjock-TV!