Än så länge har mobilen varit ganska skyddad för annonsblockerare och spårningsblockerare. Men nu lär det bli ändring även på det när Firefox är först ut med en helt skyddad webbläsare.
Nu tänker du säkert “Aha, men användarna måste själv aktivera blockeringen”. Nej, så är inte fallet. Aktiveringen är påslagen från start, så användaren måste istället gå in i inställningarna för att stänga av blockeringen.
Enligt Browser Stats är det 0,43 procent av mobilanvändarna i Sverige som har Firefox.
Det var i den tidigare versionen som användarna fick aktivera blockeringen själva. Något som nu Firefox alltså ändrat på.
Däremot kan användare gå in och öka blockeringen för att även bli av med annonser. Då sätter man inställningen till “Private browsing mode” för att aktivera både annonsblockering och spårningsblockering.
Firefox har samma funktioner till Android och desktop. Verkar som att Mozilla, som står bakom Firefox, vill vara en hundraprocentig integritetsskyddande webbläsare.
“At Mozilla we’ve always believed it’s important to respect people’s’ privacy and give them the control to decide which information they want to share, and what information they don’t. Now more than ever consumers are demanding this from the companies with whom they share their data,” kommenterar Mozilla.
Mozilla säger också att en annan fördel med att blockera spårning är att alla webbsidor laddar mycket snabbare. Det blir alltså en bättre användarupplevelse.