Firefox blockerar IABs nya spårnings-ID

Så snart alla på IAB tänkte att de nu hade en lösning på plats med sitt universella ID förklarar Mozilla, utvecklaren av webbläsaren Firefox, att de inte är med på noterna.

Mozilla tänker nämligen blockera försöket från IAB, trots att det skulle kunna vara ‘vänligare’ än tredjepartskakor.

Firefox har 4,33 procent andel av marknaden så deras blockering irriterar mer än avgör.

Digitrust som ingår i IAB Tech Lab har under senaste året arbetat fram ett universellt spårnings-ID som skulle kunna ersätta tredjepartskakor på nätet. Digitrust lösning går ut på att man skapar en krypterad förstapartskaka som kan delas mellan de sajter och annonsörer som deltar i systemet. Som en fejkad tredjepartskaka, så att säga.

Bakom initiativet, förutom IAB, står företag som MediaMath, OpenX och LiveRamp. Tanken var att köparna skulle betala en månatlig avgift för att kunna använda Digitrust spårnings-id samtidigt som det skulle vara gratis för publicisterna.

I och med bakslaget har IAB Tech Lab inget annat val än att gå tillbaka till ritbordet och ta fram en annan lösning.

Här kan du läsa mer.