Filmjättar satsar 400 miljoner i en app som ska locka fler bio-besökare

Filmjättar som Disney, Fox och Lionsgate pumpar in pengar i startupföretaget Atom Tickets som ska göra det kul att gå på bio igen. Ska 400 miljoner kronor lyckas förnya bio?

Atom Tickets är filmjättarnas app som samlar alla filmer, trailers, reviews från de olika filmbolagen. Förutom det kan du med appen organisera så att du och dina vänner enkelt kan boka biljett, plats och mer inför biobesöket. Du kan även få erbjudanden om att se filmer där man rabatterat biobesöket.

Hjärnan i affären är Atom Tickets analysmotor som ska lära känna biobesökaren så att hen får rätt erbjudanden till rätt film. Lite av en Netflix-tanke bakom det hela med andra ord.

“We believe that Atom Tickets has the potential to revolutionize the way audiences go to the movies, and we’re delighted to partner with blue chip studios like Disney and Fox in this cutting edge initiative for the theatrical business,” förklarade Lionsgate deras satsning i Atom Tickets.

“We’re thrilled to partner with some of the most forward-thinking media companies, exhibitors and trailblazers in the entertainment business. By bringing convenience to consumers and innovation to theaters, we will enhance the movie-going experience and bring additional revenue to studios and exhibitors.” berättade medgrundaren av Atom Tickets, Matthew Bakal, till pressen.

> Läs mer här om Atom Tickets och deras satsning med filmjättarna