Filmer tjänar på Twitter-reklam

Enligt en studie kring marknadsföring och blandade medier i USA så visar det sig att filmindustrin tjänar en hel del på att göra reklam för nya filmer på Twitter – med upp till 16 procents högre ROI.

Studien gjordes för Twitter, som såklart är sugna på att hålla kvar marknadsförarna hos sig trots den sociala mikrobloggens senaste problem. Studien går så långt tillbaka som 2011, och slutar på fjolåret.

Läs mer: Twitter vill locka med ännu mer statistik

Neustar MarketShare, som undersökningsföretaget heter, hittade rätt positiva siffror. Utöver den allmäna ROI-tillväxten på 16 procent så visade det sig att komedifilmer får 24 procents ökning i ROI, medan actionfilmer hamnar på elvaprocentig ökning.

Steven Wolfe Pereira, från Neustars marknadsavdelning, menar på att “Twitter är i framkanten av tillämpningen av den nya vågens avancerade analysteknologi för öka effektiviteten av sina reklamlösningar åt de stora varumärkena världen över”.

Stora ord, alltså, och det vore kanske roligt att veta om inte, tja, Facebookreklam också är bra på att leta sig fram till rätt personer med rätt filmer. Men sifforna från Neustar verkar ändå peka på att Twitter faktiskt kan vara värd en titt om du ska göra reklam för din nästa actionkomedi.

Behöver du hjälp med din digitala marknandsföring på sajter som Twitter? Klicka här