Filmen Big Short vinner ‘bästa film’ under Oscarsgalan – avslöjar Big Data

Stora datamängder som analyseras kallas för Big Data. Den här gången har man använt Big Data för att spå i framtiden vem som kommer att vinna ‘bästa film’ under söndagens Oscarsgala.

Bakom analysen av Big Data finner vi specialisterna Exponential som har analyserat beteendet hos 32.000 personer som jobbar i Los Angeles inom film och som speglar de personer som rösta fram ‘bästa film’.

Vi kan konstatera att Exponential har genomfört en en klassisk tvillinganalys för att få fram resultatet.

Nu är inte Exponential några nybörjare inom området. Företaget har nämligen lyckats pricka rätt hela tre år i följd vem som vinner ‘bästa film’.

“We know the typical Oscar voter is a frequent traveller, invests heavily in home theatre systems, follows tennis and baseball, is concerned about privacy and Social Security, buys expensive watches, and drives a European luxury car. Thus, the film interests of people with similar interests give us a strong clue as to where votes would go. Whilst this is a bit of fun and mainly of benefit to people who fancy a wager, it provides marketers with an important illustration of the power of look-a-like modelling to predict consumer behaviour,”förklara Bryan Melmed som jobbar på Exponential.