Ett företags framgång vilar ofta på duktiga, drivna och talangfulla anställda. Det är därför alltid ett hårt slag på mikro- och makronivå när en duktig medarbetare lämnar sin arbetsplats; och det visar sig att det inte sällan är chefernas fel. Men detta kan undvikas, om man håller koll på dessa fem viktiga punkter.
Läs mer: Ny forskning: Därför mobbar vissa chefer sina bästa medarbetare
Enligt författaren, konsulten och känsloexperten Travis Bradberry så måste chefen undvika några av de vanligaste fallgroparna; de talangfulla medarbetarna har nämligen inga problem med att byta jobb om de så behöver.
Vilka är de fem vanligaste misstagen som får anställda att säga upp sig?
1 – De tvingar sina anställda att jobba för hårt
En överarbetad anställd kommer att bränna slut på dem, på ett eller annat sätt. Det är förstås lätt att lägga extra mycket arbete på dem som är duktiga och effektiva, men detta leder till att de anställda känner att de straffas trots att de gjort ett bra jobb genom att få ännu mer att göra. Detta leder till fallande produktivitet, något som bevisas av forskningsresultat från Stanford University.
Visst – om du måste lägga på mer arbete på dem så kan man göra det, men se då till att höja deras status. Öka deras löner, ge dem högre positioner och bättre titlar. Detta brukar hjälpa.
2 – Den anställdes bidrag erkänns inte och belöningarna uteblir
Underskatta inte betydelsen av ett erkännande för ett väl utfört arbete. Det kan vara allt från en ryggdunk, en bonus eller offentligt erkännande. Ta reda på vad dina medarbetare behöver höra för att känna sig uppskattade.
3 – Man bryr sig inte om sina anställda
Det visar sig att mer än varannan som byter jobb gör det som en följd av ett dåligt förhållande med sin chef. En chef som saknar personligt engagemang och intresse för sina anställda kommer förlora sina talanger. Utmana dem, visa empati när de stöter på motgångar och uppmärksamma framgångarna för att få dem att stanna kvar.
Lova inte sådant du inte kan hålla. En chef som man kan lita på, och fullföljer sina åtaganden gentemot de anställda kommer få deras respekt. Chefen ses som hedervärd och empatisk. Men en chef som bryter löften kommer snart tappa sina anställda och se dåliga resultat – varför behöver de hålla vad de lovar om inte du gör det?
5 – Man anställer och befordrar fel människor
Det är inte särskilt upplyftande att se personer som jobbar mindre och saknar kompetens bli befordrade över dig. Det är också viktigt att de som arbetar hårt kan samarbeta med likasinnade och yrkeskunniga personer. Felanställningar kan ses som en förolämpning och få talanger att lämna sitt jobb. En chef får därför inte ta lätt på anställningprocessen eller befordra fel människor.