Fem tips om hur du behåller kärleken mellan dig och kunderna

Julie Fosselius som är Solutions manager på Zendesk delar med sig av sina tips om hur du kan bygga varaktig kärlek från den inledande förälskelsen mellan dig och dina kunder.

1. Icke-dömande support. Med empati kan man komma långt. Kunderna är i allmänhet frustrerade när de söker support. Visar du medkänsla tidigt ger det en bättre kundupplevelse och relation redan från start. Du visar att du ser dem. Visad empati som upplevs personlig kan göra betydligt mer för långsiktigt relationsskapande än någon marknadsföringskampanj. Hjälp kundsupporten genom att utbilda dem i hur de på olika sätt kan visa sympati och delaktighet. Ett självklart om än kanske oväntat råd är att läsa mer skönlitteratur. Det är ett bra sätt att komma nära andra människor och få breda referenser.

2. Snabb service. Respektera kundens tid. Mer än hälften av konsumenterna säger att snabba svar är en viktig del i en positiv kundupplevelse. Men samtidigt vill kunderna inte att processen förhastas eller skyndas igenom. Sakta ner, eller påskynda den, men håll kunden informerad om vad som händer.

3. Tänk på rösten. Rösten ska kännas personlig och inte radiostyrd. En support med bra personliga röster kan göra underverk för kundupplevelsen och få kunder att bli mer positiva oavsett vad deras ärende gäller. Accent och dialekt brukar aldrig vara något problem. Tvärtom, det ger personlighet. Kunderna noterar att tonen spelar en stor roll i deras erfarenheter. En inkännande, professionell och personlig röst som inte blir privat eller intim kan ge en slags förälskelse hos kunden.

4. En vänlig själ. Artighet spelar en stor roll, särskilt när det gäller att bygga kundrelationer. Uppmuntra kundsupporten att vara artig och omtänksam under supportprocessen. Vänlighet och korrekthet kan göra kunden tacksam för dig och ert varumärke – tacksamhet är något experterna säger är mer värdefull än lojalitet.

5. Ett förlösande skratt. Ingenting tar udden av en stressande situation som ett gott skratt. En support som kan hjälpa till på ett korrekt sätt, men samtidigt vara artig och rolig är en tillgång. Ett sätt att ge dina anställda ett försprång på humor kan vara att inrätta en improvisationsgrupp på kontoret. Eller att uppmuntra till ett korrekt men personligt tilltal i mejlen. Vad som är möjligt får bestämmas av er bransch och det ni säljer.

I slutändan, kunder vill känna sig förstådda, vårdas och behandlas som en medmänniska. Man måste titta på sig själv genom kundens glasögon och undersöka hur man kan erbjuda något som attraherar prenumeranter och gör det enkelt (och oemotståndligt) att vara kund hos er.