Fem största utmaningarna för den digitala reklambranschen enligt IAB

Den brittiska grenen av den internationella branschorganisationen IAB (Internet Advertising Bureau) har kommit ut med en sammanfattning av sin framtidsanalys kring de största utmaningarna för digital marknadsföring de kommande åren.

De fem viktigaste punkterna enligt IAB UK är:

  • varumärkesskydd
  • “viewability” (alltså mängden visningar av online-annonser)
  • annonsbedrägeri
  • reklamblockering
  • integritetsskydd

När det kommer till reklamblockerare – ett hett ämne – så är IAB’s inställning fortsatt att dessa underminerar möjligheterna för företag att ge ett bra innehåll för allmänheten utan att ta betalt. Man poängterar dock samtidigt det viktiga i att leverera högkvalitativ reklam till konsumenterna, för att på så sätt stävja användningen av reklamblockerare.

Läs mer: IAB studie: 26 procent av datoranvändarna blockerar annonser

Man hoppas också att initiativet “DEAL” ska hjälpa publicister tacka sådant som reklamblockering och integritetsskydd, och man har också en arbetsgrupp som ska tackla de nya EU-kraven kring dataskydd.

“Trots att digital marknadsföring växer snabbare nu än under de senaste sju åren, så står man fortfarande inför en mängd nära förestående utmaningar. Vi har gjort stora framsteg hittills, men det finns mycket arbete kvar att göra av alla inom industrin”, kommenterar IAB UK’s ordförande Guy Phillipson.

Läs mer av IAB UK’s framtidsanalyser här.

Behöver du hjälp på traven med att skapa en framgångsrik annonskampanj online? Klicka här