Många pratar om “Mobilegeddon”, men vad betyder det egentligen för dig och ditt företag. Kristoffer Kristoffer Klockare, Nordenchef på Tradedoubler reder ut några av frågetecknen och tipsar om hur företag kan med enkla medel mobilanpassa sin hemsida enligt googles nya ranking.
Googles nya algoritm “Mobilegeddon” eller “Mobilepocalypse” tillåter mobilvänliga webbsidor att få en högre ranking medan sämre mobilanpassade webbsidor får en markant lägre ranking. Googles algoritm och dess rankingsystem gäller för alla hemsidor, både små och stora aktörer och varumärken samt påverkar mobila sökningar på alla språk.
Läs också: Vad är Mobilegeddon – och varför du bör känna till det
Här är fem steg för du kan mobilanpassa din webbsida:
Steg 1: Gör en snabb sökning
Undersök om din webbsida är mobilanpassad genom att göra en Google-sökning på sidans URL från din telefon. Om mobiltaggen “m” inte visas under URL:en i sökresultaten behöver sidan uppdateras och anpassas.
Steg 2: Testa din sida
För att se om din webbsida är mobilanpassad kan du använda Googles Mobilvänlighetstest. Testet låter en ”Googlebot” göra en snabb backgrundskontroll över funktionaliteten på sidan. Om din sida inte blir godkänd behöver den uppdateras. Om den godkänns kan det dock fortfarande vara aktuellt att optimera den innan den blir belönad med mobiltaggen “m”. På Googles ”Page Seed Insights” finns ytterligare information om hur du kan optimera din sida för mobilen, och på så sätt, förbättra din sidas ranking.
Steg 3: Följ reglerna för mobilanpassning
Gör din hemsida mer mobilanpassad genom att undvika:
Text som är för liten och kräver zoom för att kunna läsas
Sidor som är inte är responsiva: innehåll som inte automatiskt anpassas till skärmen, där användaren måste scrolla horisontellt eller zooma
Små “call-to-action”-knappar som inte är stora nog för att aktiveras med ett finger
Mjukvara som kanske inte fungerar på mobila enheter (så som Flash)
Länkar som är placerade för nära varandra
Steg 4: Konfigurera din sida på rätt sätt
Välj det bästa sättet att konfigurera din hemsida för att göra den redo för mobiler genom exempelvis responsiv webbdesign, dynamiska servrar eller separata URL:er. För mer information se Googles ”Mobile-Friendly guide” som går djupare in på vad du ska undvika.
Steg 5: Gör mobil SEO till en prioritet
Din mobila SEO-strategi behöver prioriteras eftersom din sida kommer rankas sämre av Google om den inte är optimerad för mobila enheter. De webbsidor som inte optimerats för mobila sökningar flyttas ner i ranking. Den goda nyheten är dock att sökningar från datorer och surfplattor förblir desamma.
För konsumenten handlar det om mervärde och användarupplevelse. Det är viktigt att din sida är mobilvänlig, inte bara för att Google förändrar algoritmen. Den skall möta besökarens behov och förväntningar. Undersökningar visar att konsumenter använder mobila enheter för köp i allt större utsträckning. Vår undersökning visar att nästan hälften av de tillfrågade (46 procent) använder sin smartphone för att jämföra priser och hitta det bästa priset. Endast en tredjedel (29 procent) genomför hela köpet via mobilen. För att öka köpen via mobilen rekommenderar vi därför att mobilanpassa din hemsida enligt våra enkla tips ovan.
Texten är författad av:
Kristoffer Klockare, Nordenchef på Tradedoubler