Trots att Google och Facebook dominerar i appvärlden finns det utrymme för varumärken att också fånga sin egna publik. Med appar kan varumärken inte bara öka tiden med sina produkter eller tjänster utan också öka lojaliteten hos sina konsumenter.
Det är lätt att bygga en app, behöver inte heller kosta så mycket pengar. Men du måste däremot satsa betydligt mer om du ska få in din app i topp 20 på någon Appstore. Men för varumärken som vill kommunicera med sina kunder eller målgrupper är det annorlunda. Det gäller att ha sin nisch och bygga en app-relation med konsumenterna utifrån den.
Här är fem sätt som en app kan förbättra relationen till ert varumärke:
1. Personalisering
Med appens kan du personalisera erbjudandet. Med geo-positionering kan du exempelvis erbjuda en viss typ av produkt/tjänst till de som bor i område A och ett annat paket till de som bor i område B. Med köphistorik kan du hjälpa konsumenten att alltid ha koll på det senaste som hen är intresserad av.
2. Push notifieringar
Med push kan du påminna konsumenten att de nu är nära en butik. Du kan även använda funktionen för att informera om en vara finns i butik eller om det är rea på något som de varit intresserade av tidigare, men ej köpt.
3. AR
Med AR kan du skoja till det och låta konsumenten ‘låtsas-köpa’ en produkt och som i fallet med IKEA låta dem placera produkten i hemmet, innan köp. AR är kul, men måste användas på rätt sätt för att ha långsiktig effekt.
4. Geo-lokaliserad marknadsföring
Att kunna erbjuda konsumenterna ert utbud beroende på var de befinner sig någonstans är en väl beprövad metod för att få dem att känna omhändertagna. Något som alla appar som ska bygga relationer med sina konsumenter borde ha med.
5. Upplevelsen
Genom att låta dina konsumenter ha koll på sina favoritprodukter, få personliga hälsningar när de kliver in i en butik eller få tips och information om tidigare köp så kan du påverka hela deras upplevelse med varumärket. Det är här appen verkligen kan göra en skillnad.