Fem gyllene regler för att förbättra din mobila annonsering

Frank Ericson som är Nordenchef på Criteo har skrivit ned fem gyllene regler för hur man ska förbättra sin mobila annonsering.

Frank-Ericson
Frank Ericson, Nordenchef, Criteo

Att hitta sina målgrupper är idag viktigare än någonsin. Men när konsumenterna använder allt fler mobila enheter behöver marknadsförare veta hur de ska investera för att driva framgångsrika kampanjer och leverera ROI. Enligt Criteos senaste undersökning för första kvartalet 2015 står mobila enheter för 36 procent av alla e-handelstransaktioner i Sverige, vilket gör det till en kanal som marknadsförare inte längre kan ignorera.

Men misströsta inte! Dessa fem gyllene regler kommer hjälpa dig att finjustera dina kampanjer:

1. Ha ett holistiskt perspektiv. För att bygga nära relationer till din målgrupp krävs ett holistiskt perspektiv, inte ett kampanjtänk. ”Den heliga graalen” inom mobil annonsering är att lyckas leverera rätt budskap, vid rätt tidpunkt och rätt plats. Ta därför en ordentlig titt på hur du kan fånga och behålla målgruppens intresse i varje skede av konsumentcykeln. Utveckla en multi-device strategi för att anpassa din marknadsföring olika enhetsformat och användargrupper. De varumärken som kan erbjuda den bästa upplevelsen enhetsoberoende kommer stå på prispallen i vår digitala era.

2. Säkra rätt sammanhang. Vart hörs dina budskap mest? I rätt kontext! Förstör inte din kreativa idé genom att sätta den i fel sammanhang. Nyckeln till att få en engagerad och lojal målgrupp är en kontext som kompletterar utseendet, känslan och innehållet i ditt annonsbudskap.

3. Dra nytta av mediet. Nyttja mediet och formatet för varje annonsbudskap för att skapa bästa möjliga upplevelse, engagemang och slutligen resultat. Förstå och kapitalisera på skillnaderna i format och skärmstorlekar.

4. Använd data, fast smartare. Marknadsföring har alltid handlat (och kommer alltid att handla) om människor. Tack vare det växande utbudet av uppkopplade mobila enheter och den enorma datamängd som de öppnar upp för, kan varumärken bygga en detaljerad förståelse för konsumenterna som dynamiska individer, snarare än generiska segment. Så utnyttja all data du har om dina kunder och använd den på rätt sätt för att optimera dina kampanjer och få konkreta resultat.

5. Samarbeta. Annonsörer som fokuserar på konvertering och sälj har alltid ett trumfkort i rockärmen. Att integrera tredjepartsdata kan hjälpa dig att se om din publik faktiskt tar språnget från att se din annons till att agera på den genom att knyta den digitala exponeringen till försäljning. Så använd såväl din egna som tredjepartsdata för att spåra målgruppen över olika skärmar och enheter för en ökad förståelse för deras konsumtionsbeteende.

Det finns ingen magisk formel som garanterar framgång i din nästa kampanj. Men genom att ha dessa gyllene regler i åtanke kommer du bana väg för smartare annonsbeslut och bättre resultat.