Criteo har analyserat de senaste trenderna inom modeshopping online och konstaterar att gamla vanor dör snabbt. Konsumenterna är idag mer ombytliga än någonsin och mindre förutsägbara i sitt val av enhet att shoppa från.
Klädintresserade konsumenter har flyttat sitt shoppande till mobila enheter så som mobiler och surfplattor snabbare än någon annan retail-kategori. Globalt sett sker 33 procent av modeinköpen från mobila enheter och är en trend som ökar stadigt med 18 procent per år.
Svenska klädintresserade konsumenter tillhör dessutom toppligan av mobila användare tillsammans med England, Nederländerna och Japan. Men tillskillnad från japanerna som modeshoppar mest under veckodagarna, är svenskarna mer shoppingsugna på lördagar och söndagar.
Rapporten visar även att när den shoppingsugne lämnar hemmet och tiden är knapp används främst modeföretagens appar för att shoppa. Under lugnare kvällstider är det webben via mobila enheter som främst föredras.
För fler trender och siffror, läs rapporten i sin helhet här.