Enligt en ny studie så påverkas unga vuxna – de mellan 18-24 år – mer av andra familjemedlemmar än vänner när de är online.
Studien, gjord av brittiska undersökningsföretaget afilnet, handlar om hur vi påverkas av andra på internet. Det visar sig att av dem mellan 18 och 24 så svarade;
- 43 procent att familjemedlemmar främst påverkade dem online
- 26 procent sade att vänner var viktiga för deras online-beslut
- bara 3 procent uppgav att sociala-mediekonton med många följare påverkade dem
- 2 procent sade att kollegornas åsikter var de viktigaste
Dessa 43 procent som såg familjen som viktigast ska jämföras med 41 procent bland dem mellan 25-34 år, och 38 procent för dem upp till 44 år. Siffran var också stor bland dem mellan 45-54 år (38 procent).
Så medan det familjemedlemmars åsikter är viktiga för alla åldersgrupper, så verkar den ovillkorligt viktigast för dem under 24 år. Helen Southgate från afilnet säger att forskningen kastar ett nytt ljus över millenials, och “med föräldrarna som den vanligaste kategorin så är det tydligt att de anser att familjen har den största påverkan på dem”.
Det kan vara värt att tänka på under nästa annonskampanj. Om man kan så bör man kanske sikta in sig inte bara på de unga man vill åt, utan även på deras föräldrar eller äldre syskon. Det kan mycket väl vara ett smart drag.