'Fake news' förvirrar hälften av britterna inför det kommande valet

Mer än hälften av alla britter (52%) har svårt att se skillnaden mellan verkliga nyheter och ‘fake news’, visar ny forskning från ICM Unlimited.
Fake news är ett växande problem i den digitala världen – så mycket så att Facebook nyligen tog fram annonser som förklarar hur man kan skilja på verkliga nyheter och fejkade.
En fjärdedel av deltagarna i studien (25%) berättar att de sett fake news kring det kommande valet i Storbritannien och bland 18-24-åringar stiger siffran till 43%. Däremot är det endast 6% som har rapporterat detta till en myndighet.
Stigningen av fejkade nyheter påverkar inte bara sociala medier (28% anser att sociala medier måste göra mer för att hanterar fejkade nyheter) utan även människors förtroende för traditionell media.
Av de medier som ingick i undersökningen har BBC störst förtroende kring nyheter om det kommande valet, dock är det endast 43% som liter på dem. Endast en fjärdedel (27%) säger att de litar på brittiska tidningar.
Mer än 2 000 britter ingick i undersökningen från ICM Unlimited.