Facebook är en enormt viktig och omfattande annonsmarknad, och att kunna läsa av data som inte bara rör det egna företagets sida skulle kunna vara en guldgruva för företag och varumärken. Sedan något år tillbaka samarbetar Facebook med företaget DataSift med just detta, med tjänsten Facebook Topic Data.
Facebook Topic Data (“ämnesdata”) samlar på sig miljarder anonyma användarinteraktioner på Facebook en mängd ämnen som är nära ett visst företags intressesfär. Om du vill ha koll på när chokladälskare helst äter kladdkakor, eller vilken av konkurrentens bilmodeller säljer mest är det just dessa data man ska titta i, enligt företaget själva.
Läs mer: Retriever får tillgång till Facebook topic data genom samarbete med DataSift
Just nu lanserar man tjänsten, som under det senaste året sägs ha ändrat sättet man ser på annonsering och ökat dess räckvidd och effektivitet. Några exempel:
Ett “populärt” snacksmärke ville förbättra lanseringen av sin produkt kring viktiga sporthändelser, och sökte bättre information kring sin målpublik – som de antog var män under 25 år. Istället visare det sig att majoriteten av deras konsumenter var… kvinnor mellan 35 och 64 år. Inte nog med det så ökade förväntningarna inför sporthändelserna inte strax innan matchen, utan sex timmar tidigare.
Beväpnade med denna information kunde företagets annonsörer anpassa sin kampanj såväl till den demografiska gruppen, som den tid som passade den bäst.
Producenterna av en populär TV-serie ville kolla upp interaktionerna kring sitt program – populära karaktärer/skådespelare, avsnitt, citat och även memes. Genom att använda sig av den anonymiserade Facebook-datan kunde de göra just detta – och med hjälp av medföljande demografisk data kunde de också bättre promota sin serie för ny och gammal publik.
Tjänsten kan mycket väl vara värd en titt, om man får tro Facebook och DataSift själva. Med tanke på företagets enorma kapacitet och den enorma mängden användare som dagligen klickar sig runt på sajten, så kan det till och med visa sig vara oumbärligt.
(Bild- och artikelkälla: Adweek)