Facebooks riktade annonser kan nu baseras på vad konsumenterna tittat på hos konkurrenten

För några år sedan lanserade Facebook något som heter Dynamic Ads, som lät annonsörer rikta sina annonser mot konsumenter som tittat på varor på deras Facebook-knytna sida. Men nu ska man kunna rikta annonserna även mot dem som tittat på liknande produkter hos rivaliserande sidor.
Så om en konsument spanat in ett par kängor på sidan A, så ska sidan B kunna göra reklam för dessa eller liknande kängor till samma konsument. Detta gäller för alla sidor eller appar som låter Facebook spåra deras besökare.
Detta kan även vara de användare som “gillat” en sida som handlar om exempelvis vandringskängor (finns det sådana?). Tanken och förhoppningen är att dessa annonser nu ska kunna hinna förekomma en konsument innan de handlat produkten de är ute efter. Som de där kängorna jag köpte förra månaden, men som jag fortfarande får reklam för…
Utöver det så är det förstås en chans för företag att sno konkurrenter från rivalerna. Man kan förstås redan nu skapa annonser riktade mot en viss målgrupp som redan kan vara kunder hos en konkurrent, men tanken är att den nya uppdateringen av Dynamic Ads ska låta locka över kunder med produkter som man vet kan bli intressanta för kunden inom en rimlig framtid.
Läs mer: Så använder Facebook personlig data för riktade annonser
Nu kan man dock förstås inte välja att annonsera till “folk som handlat på ICA”. Det hela baseras på Facebooks algoritm, och det kan lika gärna hända att kunden som ser annonsen spanat in produkten på tillverkarens/varumärkets sida, istället för konkurrenten. Det hela bygger på sannolikheten att man är intresserad av viss produkt.
Om man inte vill att konkurrenterna ska kunna basera deras annonser på ens besökare så kan man välja att stå utanför Facebooks Dynamic Ads – men då kan man förstås inte göra samma sak själv. Smart, Facebook. Men kommer detta att få ett slut på de där kassa annonserna som vill sälja mig något jag redan har?
De nya funktionerna lanseras först i USA, men ska komma till fler regioner de kommande månaderna enligt AdWeek.