Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och CEO verkar vilja lugna oroliga nyhetsmedier. I ett uttalande i Rom svarade Zuckerberg att “nej, vi är ett techföretag, inte ett medieföretag” på en fråga från en italiensk student.
Det var efter att Zuckerberg varit i Vatikanen och besökt påven som han också besökte Universitetet Luiss i Rom. Under en frågestund fick han således frågan om Facebook ville bli en framtida nyhetspublicist.
Svaret är alltså nej, även om Zuckerberg inser att hans företag är en av de främsta nyhetsförmedlarna för många användare genom deras sociala nätverk. Men han underströk att Facebook är “ett teknikföretag” och sade att man “bygger verktygen, vi skapar inte något innehåll” enligt Reuters.
“Världen behöver nyhetsbolag, men också teknologiplattformar likt sådana som vi gör, och vi tar vår roll inom detta på största allvar” fortsatte techmogulen.
Det är förstås inte underligt att Zuckerberg måste understryka detta – eller att frågan dyker upp. Många undrar säkert kring att företaget allt mer satsat på nyhetsförmedling. Instant Articles, möjligheten för live-videos och även skandalerna kring Trending Topics ger upphov till oro bland publicisterna.
Många oroar sig för att techjätten försöker konkurrera med dem – något som skulle kunna vara ödesdigert för flera av de mindre nyhetsföretagen.
Men det verkar i varje fall som att Facebook inte vill bli nästa CNN eller BBC News. Inte officiellt, i varje fall. Man verkar vara nöjd med att se till att förmedla andras nyheter, men helst på sätt som ger Facebook själva en del av inkomsterna – som i fallet med Instant Articles. Och med tanke på de senaste skandalerna så är det kanske något man bör fortsätta med…
Läs mer: Facebook ”Trending Topics” har råkat i trubbel – bara några dagar efter uppfräschningen