Facebooks annonskris – anställer 1000 nya personer

Det avslöjades nyligen att Facebook sålt annonsplatser till Kreml-stödda aktörer som ville påverka det amerikanska presidentvalet. Det tillsammans med en rad andra avslöjanden och pågående utredningar gör att Facebook nu gör allt de kan för att täppa till hålen, och då ingår såväl att anställa fler personer som att utveckla sina system med maskininlärning.
För några veckor sedan gick Facebooks VD Mark Zuckerberg ut och sa att företaget skulle göra om sin annonspolicy. Detta kom strax efter att avslöjanden om ryska försök att påverka det amerikanske presidentvalet genom Facebook. Strax efter det kom även avslöjanden om att annonsörer kunde rikta in sig på människor som passade nyckelord som ”judehatare” och liknande. Allt detta tillsammans med ifrågasättandet av hur många riktiga användare Facebook faktiskt når har lett till en kris för Facebooks annonsmarknad, något de nu försöker rätta till.
En källa på Facebook har avslöjat till tidningen Recode att företaget nu håller på att anställa 1000 nya personer för att manuellt kunna kontrollera och ta bort olämpliga annonser. Om dessa kommer att vara heltids- eller deltidsanställda framgår dock inte.
Ett annat spår för att göra annonseringen säkrare och mer tillförlitlig är att förbättra företagets datasystem och stärka upp med bättre maskininlärningssystem för att kunna flagga upp olämpliga annonser tidigare. Företaget menar att de även vill kunna fånga upp ”subtila våldsuttryck” i videoannonser, och redan idag är det förbjudet att förespråka våld eller visa upp ”chockerande innehåll”.
För att förhindra framtida inverkan i politik kommer Facebook även att kräva mer omfattande dokumentation från företag och organisationer som vill leverera politiska annonser via företagets kanaler. Exakt vilken typ av dokumentation det kommer röra sig om är ännu inte klart, men med tanke på det stundande svenska valet vore det bra om detta blev tydligt inom kort.
Samtidigt som Facebook nu försöker få ordning på sin annonsverksamhet är de även del i utredningar kring det amerikanska presidentvalet. Facebook bekräftade i söndags att de ska lämna över omkring 3000 Kreml-förknippade politiska annonser som en del i den utredning som kongressen just nu genomför. Frågan är om utredningen kommer att leda till några konsekvenser för Facebook. De har ju visserligen bara varit en mellanhand, men samma sak gällde ju för fildelningssajter också. Vilket ansvar kan egentligen utkrävas av ett företag vars tjänst används för oetiska syften? Skillnaden är dock att Facebook aktivt arbetar för att stävja att deras sajt används på oetiska sätt, något som deras initiativ nu tydligt visar.