Facebook visar optimerade produktannonser per automatik

Facebook börjar mer och mer gräva i all den data som vi lämnar efter oss. Senast tjänst som Facebook lanserar till sina annonsörer rimmar just på insikter genom din data.

Annonstjänsten Product Ads visas i nyhetsflöden baserat på intressen, aktivitet, geografi och andra variabler som Facebook kan läsa ut din profil. Optimeringen av annonsen görs av Facebook så annonsören behöver inte göra något för att deras annons ska nå rätt målgrupp.

Annonsören behöver bara ladda upp sin produktkatalog och Facebook matchar sedan innehållet till rätt användare. Är du intresserad av hundar får du se annonser för hundmat, inte kattmat. Enligt Facebook har konverteringar ökat enormt mycket med Product Ads.

“As mobile usage continues to grow, so do the options for targeted, personalized digital ads. We find the most success when we embrace native formats, enabling us to deliver highly relevant and timely messages that generate business results for our clients. Through dynamic product ads and Custom Audiences we have now extended our programmatic retargeting efforts into Facebook mobile, complementing our existing work with Facebook Exchange (FBX) program. Early tests have resulted in strong return on ad spend for our clients.” — Jonathan Wolf, Chief Product Officer, Criteo, Facebook Marketing Partner