Facebook har i dagsläget två stora målsättningar – att ta reklampengar från TV och från publicister. Det mest lönsamma är TV-pengarna så Facebook har lanserat nya produkter som ska väva samman sociala medier och TV.
“TV viewers are connecting on Facebook during their favorite broadcast programs. We highlighted one relevant study on our Facebook for Business blog which found that 85% of people who reported visiting a social network while watching TV said they visited Facebook. Our own researchers discovered that Facebook usage peaks in primetime, in every country, and that the maximum daily Facebook audience occurs during maximum TV viewing.” skriver Bob Morgan från Facebook om deras satsning på TV.
App Voting & Polling
En tjänst som är ganska basic är möjligheten att rösta i TV-program. Facebook har nu gjort det möjligt med ett nytt API (Hashtag Voting API) för TV-bolag att låta sina tittare rösta i programmet via Facebook.
Viewer Submissions
En annan tjänst som lanseras är möjligheten för tittare att bidra med innehåll via ett API som körs via Telescope. TV-kanaler kan bädda in allt i egna landningssidor och få eget utseende.
Facebook Custom Icons
För att särskilja TV-innehåll med annat kommer Facebook ge TV-program möjligheten att ha en egen ikon.
Detta är bara början av Facebooks resa med TV-kanaler. Vi kommer nog under nästa år se möjligheten för TV-kanaler att bädda in hela sitt innehåll i Facebook, likt det som görs idag med publicister via Instant Articles.