För att skapa ett konto på Facebook måste du vara minst 13 år gammal. Men med sitt nya initiativ vill Facebook nu locka även de som är 6-12 år gamla.
Det är ingen hemlighet att Facebook fått mycket konkurrens om de yngsta användarna, huvudsakligen från appar som Snapchat och KiK, som lyckats mycket väl med att fånga de yngre generationerna. I syfte att stävja den negativa tillväxten bland de yngre lanserade Facebook igår sin nya plattform Messenger Kids. Det är en plats där 6-12 åringar kan såväl umgås som vänja sig vid att använda Facebook som plattform för att hålla kontakten med sina vänner.
Bakom appen står Facebooks ”Youth team”, som fokuserar enbart på att bygga funktioner för de yngre användarna. Teamet grundades för mindre än ett år sedan, men består av ca 100 personer och har samarbetat med ett dussin experter på onlinesäkerhet, samt ytterligare 250 organisationer med fokus på nätsäkerhet för att skapa Messenger Kids.
Den nya appen lovar att vara en säker plats för de unga i takt med att de lär sig navigera sociala medier. Exempelvis måste en vuxen administrera kontot och godkänna alla personer som barnet pratar med. Föräldrarna måste vara vänner med varandra på Facebook, och det går heller inte att söka efter barnet i appens sökfunktion.
Barnen kan prata med varandra, skicka bilder och ha videosamtal med olika filter. Det går dessutom att skicka (barntillåtna) gif-animationer till varandra. Det är dessutom enkelt att flagga olämpligt beteende och material som barnen kommer i kontakt med, och Facebook lovar att de själva enbart kommer att samla in ”väldigt lite information” om barnen.
Sidan kommer dessutom att vara helt fri från annonser, med det är klart att slutmålet är att trygga tillväxten av antalet användare på plattformen enligt den gamla devisen ”get them while they’re young”. När de väl blir 13 kan de sedan skapa ett ”riktigt” konto, och därmed bli exponerade för de annonser som är avgörande för Facebooks överlevnad.
Facebook nöjer sig dock inte med att bara skapa en plats för de unga, utan meddelar även att de skapar en fond på 1 miljon dollar som ska gå till akademiska institutioner, forskning och think-tanks inriktade på hur barn och unga tonåringar använder teknik. Facebook vill med andra ord både förstå och vara med att driva utvecklingen kring barn och teknik framåt.
I ett uttalande säger Luc Levesque, chef för Facebooks Youth Team att ”Vårt hopp är att den här forskningen kommer hjälpa föräldrar, utbildare, förespråkare och andra att fatta de bästa möjliga besluten om teknik och barns liv.” De kombinerar med andra ord ett fokus på nya intäktskällor, med ett tydligt ställningstagande för barns utveckling i fråga om teknik och sociala medier. Förhoppningsvis tar inte pengarna i fonden slut allt för fort.