Facebook vill erbjuda annonsörer samma effekt för kännedom (awareness) som tv, men du måste lita på företagets egna mätningar.
För att roffa åt sig annonsörernas tv-budgetar lanserar Facebook möjligheten att jämföra hur väl Facebook kan skapa kännedom med just tv. Problemet är bara att annonsörerna måste lita på att Facebooks siffror stämmer och att de inte kryddar dem.
Den nya mättjänsten heter Cross-Platform Brand Lift kommer att skicka en undersökning till personer som fått se olika annonser på Facebook, Instagram och Audience Network för att se om de kommer ihåg en viss annons och varumärke, eller inte. När undersökningarna är insamlade och analyserade rapporterar Facebook “brand lifts” på Facebook jämfört med samma kampanj på tv. På tv mäter man på samma sätt som på Facebook fast då är det företaget iSpot som står för undersökningen, insamlingen och analysen.
Tjänsten Cross-Platform Brand Lift lanseras i början av nästa år. Tills dess huserar Facebook en liknande tjänst från Nielsen som annonsörer redan kan beställa i England och USA.
Här kan du läsa mer.