Den där textremsan på alla videoklippen på Facebook – “klicka här för att se mer” – kommer inte längre att kunna länka till webbplatser utanför Facebook. Detta är ännu ett tecken på Facebooks enorma makt över nyhetsrapporteringen idag.
Textremsan – som kallas Call To Action (CTA) är ett populärt sätt för många, i synnerhet olika TV-kanaler att leda vidare användare till deras egna sajter för att se mer. Men Facebook verkar inte riktigt uppskatta att deras besökare lockas bort från huvudsajten.
Förändringen skedde tidigare denna månad, utan att någon av oss “vanliga” användare egentligen lade märke till det, och uppdateringen var inte heller annonserad på något vis. Med tanke på att en väldigt stor del av världens befolkning, och i synnerhet de yngre, så är detta ett allvarligt drag av sociala mediejätten.
Läs mer: Inom fem år är det bara video på Facebook
Det respekterade brittiska mediebolaget BBC märkte att de inte längre kunde länka den 9 juni, men fick inte svar från Facebook förrän 12 dagar senare, skriver de. Enligt en talesperson så handlade det om “en rad olika faktorer” som ledde fram till beslutet, men specificerar inte vilka dessa faktorer skulle vara.
Hon sade dock att man “utforskar andra sätt för våra partners att uppnå liknade mål, och kommer med en uppdatering de närmaste månaderna”.
Allt är inte kört dock, då skaparen av videon kan fortfarande länka till tredjeparts-sajter via textfälten ovan eller under själva videolänken. Dessa syns dock inte när man ser videon i fullskärmsläge, så risken är förstås stor att många missar den. Länken “klicka för mer” finns förresten kvar, men den ändrar bara videon till helskärm och fungerar inte längre som en länk.
Många oroar sig förstås för vad detta innebär för de flesta publicister, som ju vill ha besökare till sin sajt. Samma kan tänkas oroa många annonsörer, som därmed måste stärka sin närvaro på Facebooks egna sajt istället för att kunna satsa helhjärtat på en egen webbsida.
Facebook kommer såklart att på något sätt göra det enkelt att tjäna pengar på att lägga upp videos på deras sida, och marknadsförare i synnerhet lär inte behöva oroa sig – det är trots allt annonserna som står för Facebooks rikedomar. Men faktum är också att detta drag tydlig demonstrerar Facebooks (och andra jättars, som Google) enorma inflytande över media- och reklamlandskapen.