Sociala mediejätten Facebook släpper nu en handfull funktioner som ska underlätta annonsörer som vill mäta effektiviteten i sina flerkanalskampanjer och deras ROI-värden såväl online som offline. Alla dessa nya verktyg kommer från tredjepartsaktörer.
Detta är resultaten av ett samarbete med företag som Nielsen Catalina Solutions, Oracle Data Cloud, Visual IQ och Neustar MarketShare. Denna “konsumentbaserade mätmetod” ska ge företag tillgång till mer utförliga och träffsäkra resultat.
Läs mer: Över en halv miljon annonsörer på Instagram
Exempelvis kommer marknadsförare nu att kunna se hur en kampanj påverkar offline-försäljning genom att använda sig av Nielsen Catalinas försäljningsdata från återförsäljare och sedan jämföra detta med annonsdata från Facebook och Instagram.
Samarbetet med Oracle Cloud ska i sin tur låta deras dotterföretag Datalogix använda sig av Lift API för att se hur troligt det är att människor köper en produkt utan att först ha sett en reklam för den.
Bland de andra mätverktygen märks också ett för mobila apputvecklare, som nu får ett eget “fokuserat” mätverktyg. Detta ska låta app-annonsörer se vilka av de annonser konsumenter tittat på inte lett till några klick.
Det här är inget oväntat drag från Facebook, som ju är medvetna om behövet av pålitliga mätdata för deras annonsörer.