Inför att den nya dataskyddsförordningen GDPR träder i kraft, erbjuder nu Facebook ett antal nya möjligheter för användare att få större kontroll över sin integritet på plattformen.
Samtliga Facebook-användare kommer att få ta del av information om hur Facebook använder data, men även få nya val av integritetsinställningar.
Facebook kommer att fråga samtliga användare att göra sina val för:
Annonser som bygger på data från samarbetspartners – Användare får nu välja om de vill att Facebook använder data från samarbetspartners eller ej, vid visning av annonser.
Profilinformation – Facebook kommer att fråga om användare vill fortsätta att dela informationen om sin politiska ställning, religiösa åskådning eller civilstatus och om Facebook får använda den informationen.
Ansiktsigenkänning – I samband med de nya uppdateringarna får Facebooks användare möjligheten att använda ansiktsigenkänning för att bättre skydda persondata.
Facebook kommer även att be användarna att godkänna de uppdaterade användarvillkoren och den nya datapolicyn.
Läs hela inlägget från Erin Egan, VP och Chief Privacy Officer, och Ashlie Beringer, VP och Deputy General Counsel, här.