Facebook vill bli den ultimata tidningsportalen

Eller snarare sagt – Facebook kommer bli tidningen som ska bestå av alla andra tidningar. I alla fall om man tror de senaste läckorna kring sociala mediejätten.

Bilden ovan är sammansatt av två bilder från Jason Steins (VD för PR-firman Laundry Service) twitterkonto. Bilderna är från en skärmbild från hans frus telefon, och föreställer ett Facebooktest för vad som kan vara ett framtida flöde.

Som synes är det alltså möjligt att välja mellan olika flöden, och innehållet är blandat mellan nyheter, mode och vad som antas få vara det vanliga flödet.

Läs mer: Facebook går all-in med Instant Articles

Det hela kan tolkas som ett steg av Facebook mot att bli din enda källa för nyheter från inte bara dina vänner, utan även dina favoritnyheter. Mark Zuckenberg, mannen bakom “fejjan”, lär ha sagt sig vilja göra Facebook till din personliga tidning. Ett steg mot detta har redan varit i form av Instant Articles, som just är till för att effektivisera länkar till tidningsartiklar.

Videoklipp prioriteras i Facebooks algoritm

En annan riktning som Facebook tycks satsa på är att stärka videons plats i användarflödet. Något man har börjat göra, även om det visat sig vara svårt att göra det så smidigt som möjligt.

För annonsörer är detta förstås extra roligt, då Facebooks kraftfulla algoritm kan hjälpa dem med att hitta rätt målgrupp vid rätt tillfälle. Exempelvis ölreklam vid sportklippet, inte när du tittar på din kusins nyfödda barn.

Själv kan jag ju förstås undra om det hela enbart är positivt – om man själv bara kommer att läsa och se det man vill, har man då alltid hela bilden? Å andra sidan så kanske man inte ska underskatta människors förmåga att självmant försöka belysa allt från många olika håll. Hur som helst så är vi inne i spännande tider!